امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عيب يابي سيستم كلاچ خودرو
#1
عيب يابي سيستم كلاچ خودرو

  1. در صورت خرابی بلبرینگ، با فشردن پدال، صدایی یكنواخت از سیستم كلاچ به گوش می رسد
  2.  وظیفه فنرهای خورشدی و یا سه شاخه كلاچ، انتقال نیرو به دیسك است. چنانچه فلز این فنر بر اثر كاركرد زیاد، عمر مفید خود را از دست دهد پس از كلاچ های پی در پی و گرم شدن فلز آن، درهنگام كلاچ گرفتن دنده تعویض نمی شود و یا خودرو با لرزش حركت خواهد نمود. همچنین، درهنگام شتابگیری، واكنش اتومبیل ضعیف بوده و دور موتور بیش از حد بالا می رود. 
  3. بر روی صفحه كلاچ فنري به نام فنرمارپیچی وجودارد. وظیفه این فنرها ارتعاش گیری در هنگام درگیری صفحه کلاچ با فلایول است. چنانچه در هنگام فشردن پدال كلاچ، خودرو دچار لرزش شدید شود عیب از ضعیف شدن این فنرهاست. عمق سائیدگی صفحه كلاچ 3/0 میلی متر می باشد و ضخامت آن در سمت فلایویل بیشتر از دیسک است. 
  4. چنانچه دیسك بر اثر كاركرد زیاد بسوزد و انتقال حرارت آن به خوبی با محیط پیرامون صورت نگیرد سبب سوختن صفحه می گردد و آنرا به شكل شیشه ای در می آورد. شیشه ای شدن صفحه باعث كاهش اصطكاك لازم بین لنت و سطوح تماسی شده و باعث بكسواد شدن آن می شود لذا تعویض دنده، به سختی و با صدا صورت می گیرد. میزان تابدیدگی مجاز دیسك 20/0 میلی متر است. در اثر تابدیدگی دیسك و یا فلایویل، هنگام فشردن كلاچ، نیرویی عكس، به پدال وارد شده و به اصطلاح پدال دل دل می كند و خودرو می لرزد. دیسك معیوب باعث خراب شدن صفحات لنت شده و آن را نیز دچار عیب می كند. 
  5. با معیوب شدن لاستیك تشتكی پمپ كلاچ یا ساییدگی سیلندر، روغن ریزی از سمت لاستیك گرد گیر را خواهیم داشت و تعویض دنده به دلیل عدم كارایی مناسب سیستم به سختی صورت می پذیرد. در صورت وجود حباب هوا در مدار، فشردن كلاچ نرم تر(اسفنجی) از حالت استاندارد می شود و برای تعویض دنده باید دو الی سه بار كلاچ گرفته شود(كلاچ دو پا مي شود) بنابراین لازم است سیستم هیدرولیکی کلاچ، هوا گیری شود. 
  6. جهت انتقال نیرو از پوسته كلاچ به گیربكس از شافت كلاچ استفاده می شود. ابتدای شافت به بوش ته میل لنگ و انتهای آن به دنده چهار گیربكس متصل می شود. هرگاه بوش ته میل لنگ معیوب شود دنده 3 و یا 4 به خوبی تعویض نشده و یا بیرون می زند. همچنین در صورت تابدیدگی این محور، كلاچ به خوبی عمل ننموده و یا دنده تعویض نمی شود. 
  7. برای اطمینان از سالم بودن دستگاه کلاچ، خودرو را روشن و گیربكس را در وضعیت دنده چهار قرار می دهیم. ترمز دستی را کشیده و به آرامی پدال کلاچ را به صورت نیم کلاچ رها می نمائیم. اگر ماشین با لرزش کار کرده و یا خاموش شود، سیستم کلاچ سالم است. ولی اگر ماشین میل به حرکت کردن یا ضربه زدن داشته باشد، صفحه کلاچ معیوب بوده و یا تنظیم نیست. 
  8. برای آنكه در هنگام كلاچ گرفتن، كلاچ نرم تری را هنگام فشردن آن داشته باشیم، می توانیم از صفحه کلاچ ضخیم تری استفاده نمود. با كم شدن لنت صفحه کلاچ، فنرخورشیدی دیسک تحت فشار بیشتری قرار می گیرد لذا، کلاچ سفت تر می شود. در مواقعی بعضی از تعمیركاران سطح فلایویل را تراش داده وسطح بیشتری را برای درگیری صفحه ایجاد می نمایند كه این عمل باعث كاهش سطح فلایویل شده و فنر خورشیدی کمتر تحت فشار قرار می گیرد در نتیجه کلاچ نرم تر و پرشتاب تر شود. اما با این عمل لایه ای از سطح فلایویل كه آب داده شده و دارای مقاومت در برابر ساییدگی و انتقال حرارت سریع است را از بین می برند كه باعث می شود صفحه كلاچ سریع تر بسوزد. 
عيب هاي سيستم كلاچ به صورت جزئي تر

  1. صفحه كلاچ سر می خورد(بكسواد) 
  • ‍‌ساییدگی بیش از حد صفحه 
  •  روغنی شدن صفحه كلاچ 
  • آسیب دیدگی فنر خورشیدی 
  • لقی پدال كلاچ 
  • پیچیدگی و تابدیدگی فلایویل 
  • سیم كلاچ نرم كار نمی كند 
  1. كلاچ به سختی آزاد می شود
  •  انحناء بیش از حد صفحه 
  • ساییدگی هزار خار 
  • ساییدگی فنر خورشیدی 
  • لقی پدال كلاچ 
  1. كلاچ در حالت درگیر بودن لرزش دارد 
  • كثیفی و چرب بودن صفحه 
  • فنر ضد پیچش فرسوده است 
  • صفحه كلاچ سفت یا كج شده است 
  • شل شدن پرچ های صفحه 
  • فرسودگی فنر خورشیدی 
  • تابدیدگی دیسك و فلایویل 
  •  خرابی یا سخت شدن یا شل شدن دسته موتور 
  • ساییدگی بغل یاتاقان میل لنگ 
  1. كلاچ صدا می دهد 
  • خرابی بلبرینگ یا عدم گریس كاری آن 
  • سلییدگی قسمت لغزنده دو شاخه كلاچ 
  • فرسودگی فنر ضد پیچ 
  • عدم خلاصی مناسب پدال كلاچ 
  • حركت بیش از حد انتهای میل لنگ 
  1. تعویض دنده ها مخصوصا دنده یك به سختی انجام می شود 
  • كج شدن و سوختن صفحه كلاچ 
  • ساییدگی هزار خار 
  • چرب شدن صفحه 
  • ساییدگی فنر خودشیدی 
  •  تنظیم نبودن پدال 
چنانچه با فشردن پدال فشار، نیرویی عكس به پا، احساس شود یا به اصطلاح دل دل زند، عیب ممكن است در اثر خرابی دو شاخ كلاچ، تاب برداشتن دیسك یا فلایویل و یا معیوب شدن صفحه كلاچ باشد. شیشه ای شدن یا صیقلی شدن صفحه كه بر اثر سوختن دیسك و فلایویل بوجود خواهد عمدتا در اثر نیم كلاچ گرفتن و یا سر بالایی حركت كردن خودرو است. وظیفه فنرهای ارتعاشی گیر مارپیچی صفحه كلاچ، خنثی نمودن نیروی پیچشی مخالف از برخورد صفحه با دیسك یا فلایویل است و چنانچه این نیرو خنثی نگردد صفحه تاب برداشته و یا شكسته می شود. هر گاه این فنرها بر اثر كار زیاد ضعیف شوند در هنگام كلاچ گرفتن، خودرو می لرزد. هر گاه لنت صفحه كلاچ به اتمام برسد هنگام كلاچ گرفتن موتور می سوزد و با فشردن پدال گاز و بالا بردن دور خودرو شروع به حركت می كند. قابل ذكر است كه در سر بالایی ها قدرت موتور كاسته شده و نیاز به راندن خودرو در دنده های سنگین می باشد.. با كلاچ گرفتن پیاپی و یا به صورت نیم كلاچ حركت نمودن، سبب اعمال فشار از سیستم كلاچ به میل لنگ می شود. این فشار، باعث سائیده شدن بغل یاتاقانی به طور تدریجی می گردد كه چنانچه خلاصی استاندارد نباشد در هنگام كلاچ گرفتن، میل لنگ حركت طولی نموده و خودرو می لرزد. به میل لنگ، شاتون، سیلندر و پیستون در این حالت آسیب زیادی می رسد.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان